Reception - Säkerhet
Kategori: Allmänt
Frågor från torsdag 11/10
- Vilka scenarier kan inträffa på ett hotell? Hur kan man förbereda sig inför detta?
- Vad har du lärt dig för nytt?
- Vad har du lärt dig för nytt?
Det finns väldigt många olika scenarier som kan inträffa på ett hotell men det vanligaste kan nog vara att gästen är onöjd med något på sitt rum eller om man inte har gett tillräckligt bra service. Man vill ge hur bra service som helst och man vill att varje person som bor på ett hotell ska gå därifrån och känna att man vill komma tillbaka för jag tycker att det är ett bra hotell.
Hur kan man förbereda sig inför detta då? Man måste ju veta hur man ska agera när en besviken/arg gäst kommer. Hur ska man tala med personen, ska man ta personen åt sidan o.s.v.
Om man inte vet hur man ska agera mot en missnöjd gäst är det viktigt att be om hjälp. Man måste kunna kommunicera med andra anställda och försöka ge gästen tillbaka det den inte var nöjd med. Man måste kunna vända gästens beteende med och ge fria nätter, en gratis lunch eller kanske en tre rätters middag på hotellet. Vad vet jag? Om gästen är missnöjd, försök och vända på det! Om det inte går, så vad ska man göra? Man kan inte tvinga gästen att hon/han måste komma tillbaka. Vi på hotellet vet i alla fall att vi gjorde så gott vi kunde.
Jag har lärt mig massa nytt. Ett exempel är just det här med hur man ska göra när gästen är missnöjd och istället för att stoppa upp en hel kö som väntar på att checka ut så kan man ta den missnöjda gästen till sidan och så vidare.
