8/1 2012 - Organisation och Yrkesroller
Kategori: Allmänt


- Hotelldirektör är personen som är VD för hotellet. Han har ansvar för driften på hotellet och även lite ansvarig för det ekonomiska.
- Ekonomichefen har ansvar för ekonomin och hand om personalens lön. De sammarbetar med fackföreningar och branschorganisationen.
- Marknadschef/försäljningschef är ansvarig för marknadsföringen på hotellet. Det sammarbetar med ortens turistföretag.
- Hotellchef han är ansvarig för reception, konferens och våningsservice. Han ansvarar även för alla avdelningar tex bokning, försäljning, planering och organisation av arrangemang.
- Reception möter gästen allra först. Det är viktigt med ögonkontakt, varmt leende, några välkommande ord och det är viktigt för receptionen att få veta all information. Det gäller att ha mycket erfarenhet och positiv inställning till service yrket. Man kallar receptionen för ” spindel i nätet”.
- Receptionchef är personen som är arbetsledare för receptionen och har ansvar för schemaläggningen. Och om det är några nya personer som vill söka jobb så är det till receptionchefen de går till.
- Receptionist checkar in gäster, svarar på frågar och information om hotellet. De hjälper även till med taxi beställning, ombokning av biljetter, sköter telefonen, tar emot rumsbokningar, checkar ut och tar betalt.
- Bokningen tar hand om rums bokningarna och när du bokar så är det viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om gästen. Frågor man ska ställa ”Namn, när du kommer, när du åker, önskemål”. Alltid uppfylla gästen önskemål.
- Nattportier har hand om sena gäster som checkar in samma med om tidiga gäster checkar ut.
Förbereder frukost för tidiga gäster och kollar så att alla rum är låsta ”nattrunda”.
- Piccolo håller snyggt och rent i entrén och lobbyn, hjälper gästerna med bagage, parkerar gästernas bilar.
- Konferenschef ansvarar för planering och bokning av eventuella konferenser.
- Konferensvärd/värdinna bokar och planerar för konferenser, möblering av konferenslokal och dukar i lokalen.
- Hotellhusfru hon är chef över våningsservicen och köper in städmaterial.
- Restauranghusfru köper in blommor, dekorationer , arbetsledare för lokalstädningen.
- Frukostvärdinna hon lägger upp och ställer fram frukost och maten, brygger kaffe, rena bord från disk, fyller på buffen, går upp med brickor till rummen om någon gäst har beställt.
-Vaktmästare fixar trasiga saker, sköter värmen på hotellet, fixar vattnet, tömmer soppor.
- Restaurangchef ansvarar för köket, restaurangen, frukosten, disken och baren.