Måndag 15/10 Övningsuppgift s. 126
Kategori: Allmänt
Gör din egen beskrivning av de olika gästkategorierna(målgrupperna) och försök sätta dig in i vad de kan behöva för att uppleva att du ger den service de förväntar sig. Du kan gärna hitta andra gäster att fundera kring.
A) Affärsgäst= En affärsgäst vill ha ett tyst rum på hotellet, så de kan få jobba ostört. De vill säkert även ha ett bra skrivbord och en bra stol så de slipper sitta dåligt. Det går mycket lättare för gästen att arbeta och få sitt arbete gjort om den har en väldigt bra miljö och ett bra rum att jobba vid. De behöver kanske även något att äta på rummet. Om de ska sitta och jobba ett tag på sitt rum kan någon frukt och något att dricka vara bra att ha. Eluttag, kan vara så att affärsgästen behöver balkong. Istället för att gå ut ur hotellet kan man gå ut på balkongen och få frisk luft, i nödfall röka.
B) Konferensgäst= En konferensgäst behöver även ett tyst rum eftersom de kan vara på en lång "konferensresa" så kan de få koppla av när dagen är slut. Frukt och vatten är väldigt viktigt när det kommer till konferenser. Pauser är även väldigt viktigt, eftersom gästerna kan inte sitta i samma sal hela dagen. De måste få frisk luft och ny energi.
C) Barnfamilj= När det gäller barnfamiljer är det viktigt att barnen måste få ett "lekrum". Det gäller även att ha stora rum till familjerna, annars kan det bli för trångt. Målarböcker till barnen så de har något att leka med och att de har något att göra. Det gäller även att göra något bra för föräldrarna och se till att de får något i "belöning" annars har man sura föräldrar och barnen blir då också ledsna. Om föräldrarna mår bra och de får den servicen man ska få så slutar de med en mycket bra resa.
D) Ungt par= När det kommer till ungt par, kanske när de är runt 20 år och de är på en "kärlekssemester", är det viktigt att leva upp till deras förhoppningar. Har de beställt en svit t.ex. är det viktigt att de får en svit och om de ska ha chamnpange på rummet är det viktigt att de får det. Har de beställt en taxi ska de få en taxi. Om paret vill veta en bra restaurang som ligger i närheten är det bra för hotellet att veta att det finns någon och man kan även beställa upp frukost till rummet.
E) Singel= Om man kommer som singel kanske man vill veta om hotellet har något bra förslag på någon sevärdighet. Om man är singel kanske man vill gå och shoppa också och om man är ny och inte vet vart man ska gå någonstans är det viktigt att hotellet vet vart man ska gå. Om man är studerade och singel kan man önska guidning och kanske vill ha en person som berättar vad man kan göra eller berätta fakta om hotellet. På kvällen kan man fråga om någon bra film.
F) Pensionär= För att pensionärer ska få så bra service som möjligt är det viktigt att man har en hiss till rummen, vilket det ofta finns på alla hotell. Som personal på hotellet är det viktigt att man lever upp till derars förväntningar. Om det är någon som har rullstol/rullator så måste man ha gjort så att rummet är anpassat för att den ska få plats. Annars kan det bli för trångt och då kan det bli så att gästen känner att hotellet är litet och att man inte har fått den servicen man har begärt. De kan vara på bröllopsresa, att de firar 50år som gifta, t.ex så man kanske har lagt upp champange och något annat bra på rummet.