lisareception.blogg.se

De fyra p:na på studiebesöken

Kategori: Allmänt

Produkt
Pris
Plats 
Påverkan
(Personal)

Dessa fem ord är de fyra p:na. Det femte ordet personal, hör egentligen inte dit men det är ett ord som man nämner i alla fall. 
 
Vi kan börja med Jogersö Camping. Själva produkten är Jogersö, i alla fall campingen och badet. Det är väl själva verket att man åker dit. Men naturligtvis för att koppla av också. När det gäller priset och så berättade Susanne att de hade ganska låga priser och att det inte var allt för dyrt, utan att det var normal priser och att de försökte så gott de kunde för de som inte blev riktigt nöjda. Platsen ligger väldigt fint och en plats som man gärna åker till för att koppla av. Man vill komma till en väldigt lugn plats, kanske det inte finns precis vid badet eftersom det är en väldigt populärt resmål för svenskar, men även utlänska. Men det finns ställen för de som besöker Jogersö lugna platser. 
När det gäller påverkan för Jogersö så kommer man in på det här med marknadsföring. Hur ska vi marknadsföra oss bäst för att folk ska få reda på vad vi är och vad vi gör. Markndasföringen är jätteviktig! Det är den som gör att man lockar till sig gäster. Marknadsför man inte sitt företag bra, får man inga gäster. Marknadsför man sig väldigt bra, så blir det mycket gäster. Väldigt enkelt. Jag tycker att Jogersö marknadsför sig väldigt bra. Om man nämner stället Jogersö så vet man vad det är, eller de flesta vet vad det är för ställe. För de som inte vet då. De som inte bor i Nyköping/Oxelösund..vad gör man för dom som inte vet att detta stället finns? Hur ska man gå vidare med den marknadsföringen? 
Personalen på Jogersö såg ganska tråkiga ut just när vi var där. Kanske inte så jättebra när man har besök hela tiden. (Kastade bara in det)
 
Connect Hotel 

Produkt - hotellet naturligtvis. Man åker till hotellet för att övernatta där och man åker dit för att spendera sin tid där. 
Pris - priset på ett hotell varierar som sagt och ibland kan de ha samma pris på olika erbjudanden men ofta så har de inte samma pris på precis allt. Ett dubbelrum kostar inte lika mycket som de gör på ett enkelrum. Det gör det inte och om det skulle göra det skulle jag tycka att det verkar otroligt konstigt. En svit och ett enkelrum har ju verkligen inte samma pris. Man kan ha olika erbjudanden till varje pris kan man säga. 
Plats- ligger utanför Nyköping. Vid Nyköpings flygplats.( Stockholm Skavsta flygplats). Ligger väldigt fint, med sikt över flygbanorna. 
Påverkan - marknadsföring. Jag tror att Connect hotell har en bra marknadsföring. Det är nog bara för att det ligger så pass nära flygplatsen så man tar liksom första bästa hotell kan jag tänka. Det var som Malin(personal på Connect) sa att om man kommer med ett sent flyg och inte vill åka in till stan, då går man till närmsta hotellet och tar det bästa där. Och likadant när man ska åka. Ska man åka tidigt på morgonen och man ska med ett flyg, då bor man på Connect. Ganska simpelt. 
Personal- Glada, snyggt klädda, trevliga, informerar bra om sitt hotell. 
 
Wreta Gästgiveri 
Produkt - Själva Wreta Gästgiveri, vilket är kök och restaurang byggnad mest. 
Pris - var väl ganska hög. 1500 kr för en natt. Det är väl lite mer än vad jag skulle betala för en natt om jag ska vara ärlig. 
Plats - en mycket mysig och vacker plats utanför Ålberga. Väldigt vackert med alla höstfärger. En plats som jag inte skulle åka till bara så där utan jag skulle åka dit för att tillbringa några nätter där och inte bara för lunch t.ex. 
Påverkan - hur det är med deras marknadsföring och reklam? Jag tycker den är väldigt dålig. Jag hade inte hört talas om Wreta innan igår. Deras hemsida är väldigt svart och tråkig. Svårt att hitta just det rätta + att jag inte hittade några exakta priser för en natt. Dåligt markerat och dåligt upplägg på en hemsida tycker jag. De kan bättre och det vet dom nog om.
Personal - Sofia nämnde att det inte var så många som jobbade där. Bara några stycken. Ingen chef hade de heller utan de hade olika arbetsuppgifter och ansvar för några olika arbetsområden. En hade hand om städ,kök och restaurang och sen var någon ansvar för en helt annan grej. Så jobbade de där. 
 
 

Studiebesök 17/10

Kategori: Allmänt

Hejsan! 
Igår var jag och hela klassen på studiebesök på tre olika ställen. Mina förväntningar för dagen var inte så stora. Jag kände bara att det skulle vara roligt och komma ut och inte sitta framför en dator hela dagen. Det var ju dock lite rörigt eftersom alla sa olika och ingen i klassen visste liksom inte vad vi skulle göra. Men jag förstår ju att ni som lärare försökte hålla det hemligt. Men när vi väl fick veta vad vi skulle göra så blev jag väldigt glad för att jag såg fram emot vad vi än skulle göra. De tre ställena vi besökte var: Jogersö, Connect Hotell och Wreta Gästgiveri. De första vi besökte var Jogersö Camping. Jag har ju varit där innan och badat på somrarna så jag visste ju lite om att det var ett badställe och en camping. Men inte vad just de gör när vintern kommer och man inte kan bada. Så det tyckte jag var intressant att veta att det verkligen bor människor där året om. Väldigt kul för ett sånt ställe faktiskt. 
Jag visste heller inte om att man kunde fira bröllop där. Jag kanske inte skulle fira mitt bröllop där om jag ska vara ärlig. Men om det finns såna som vill det så är det ju en vacker plats. 
Vi fick även en rundvandring, vilket var roligt också. För jag hade inte sett campingen så pass nära som jag fick se den igår, vilket var bra. För nu fick man en uppfattning hur det såg ut och hur stort det var. 
Susanne(chef), hon berättade för oss att de ska göra om till våren några av ställena på campingen. Det skulle bli större och lite fräschare. Kan vara bra för ett sånt ställe att behövas göra om vissa gånger. 
När Susanne berättade för oss lite om hur hon tog över jobbet och hur hon har varit mot gäster, hur hon tänker som person osv. Det enda som var negativt som vi tog upp i klassen var ju att hon nämnde ut namn som kanske inte ens behövdes. 
Inredningen var väldigt fin och mysig. Brasan som de hade i matsalen var väldigt bra eftersom de blir kallare och kallare nu när vintern är påväg. Hon berättade även för oss att de brann ner 2004 och att de gjorde nytt. Resultatet blev väldigt bra. Bra betyg på Jogersö.
 
Sedan åkte vi tillbaka till skolan för lunch. Sedan efter lunchen for vi vidare till Connect Hotell ute vid Skavsta. Och de hotellet hade jag varit på innan och sett rummen lite och jag visste ju i princip hur det såg ut. Så jag hade ju inga hög förväntningar på det men det är alltid kul att besöka Connect för jag tycker att det hotellet är det finaste. Väldigt färgglatt, fina färger. Väldigt många hotell har enstaka färger och ganska tråkiga färger. Jag tycker man ska ha färger för att lysa upp ett hotell och det tycker jag Connect lyckas med. Jag tycker även de har en bra stuktur på det hela. Trevlig personal, snygga arbetskläder(färgglada kläder även där), bra rum, många val att välja mellan. Ett helt okej hotell. När vi kom dit så visade en tjej som jobbade där, Malin, oss de rum de hade. Hon berättade även lite annan fakta. Vilka de riktar sig mest åt, hur många de är som jobbar, hur de gör om det blir fullbokat osv. 
 
Sedan åkte vi till Kila Kyrka för att ta en fika för att få ny energi. Mycket gott. 
 
Efter fikat åkte vi till vårt sista stopp och det hette Wreta Gästgiveri. Vilket är ett gammalt ställe man kan åka till om man vill gifta sig, bara njuta av den fina naturen och så vidare. Ett väldigt fint hotell bland annat. Hon som tog emot oss heter Sofia. Hon hade börjat praktisera där första-andra året på gymnasiet och jobbat där tills nu. Hon hade även gått på vår skola så att se en som lyckas och se att de har så roligt med ens jobb, det tycker jag är härligt att se! När vi anlände så fick vi snittsar och cider. Det var mycket gott och en väldigt fin tanke! Hon berättade lite om vad de gjorde där och hur de har lyckats. Hon berättade även om att de har haft kalkonuppfödning och att de hade en mopedverkstad. 
När vi kom in i "receptionshuset" så var det väldigt gammalt och mysigt, vilket jag kan tycka passar in i just den miljön. Vackra färger, fina tavlor osv. Vi gick vidare till ett par hus som var rum. Bröllopssviten var helt underbar! Det lilla negativa var väl lukten. Det luktade inget vidare men det är en sak som man får försöka leva med. Man kommer inte tänka på det sen. Hon berättade även lite saker om att det har/ska spöka där. Det får man tänka på om det är sant eller inte.... 
 
Dagen som helhet var väldigt bra! Bussresan, alla besök, alla glada människor. Mycket värd dag. Tack Johanna och Therese! 
 

 
 
Lite bilder från nätet. 
 
 

Måndag 15/10 Övningsuppgift s. 126

Kategori: Allmänt

Gör din egen beskrivning av de olika gästkategorierna(målgrupperna) och försök sätta dig in i vad de kan behöva för att uppleva att du ger den service de förväntar sig. Du kan gärna hitta andra gäster att fundera kring.
 
A) Affärsgäst= En affärsgäst vill ha ett tyst rum på hotellet, så de kan få jobba ostört. De vill säkert även ha ett bra skrivbord och en bra stol så de slipper sitta dåligt. Det går mycket lättare för gästen att arbeta och få sitt arbete gjort om den har en väldigt bra miljö och ett bra rum att jobba vid. De behöver kanske även något att äta på rummet. Om de ska sitta och jobba ett tag på sitt rum kan någon frukt och något att dricka vara bra att ha. Eluttag, kan vara så att affärsgästen behöver balkong. Istället för att gå ut ur hotellet kan man gå ut på balkongen och få frisk luft, i nödfall röka. 
 
B) Konferensgäst= En konferensgäst behöver även ett tyst rum eftersom de kan vara på en lång "konferensresa" så kan de få koppla av när dagen är slut. Frukt och vatten är väldigt viktigt när det kommer till konferenser. Pauser är även väldigt viktigt, eftersom gästerna kan inte sitta i samma sal hela dagen. De måste få frisk luft och ny energi. 
 
C) Barnfamilj= När det gäller barnfamiljer är det viktigt att barnen måste få ett "lekrum". Det gäller även att ha stora rum till familjerna, annars kan det bli för trångt. Målarböcker till barnen så de har något att leka med och att de har något att göra. Det gäller även att göra något bra för föräldrarna och se till att de får något i "belöning" annars har man sura föräldrar och barnen blir då också ledsna. Om föräldrarna mår bra och de får den servicen man ska få så slutar de med en mycket bra resa. 
 
D) Ungt par= När det kommer  till ungt par, kanske när de är runt 20 år och de är på en "kärlekssemester", är det viktigt att leva upp till deras förhoppningar. Har de beställt en svit t.ex. är det viktigt att de får en svit och om de ska ha chamnpange på rummet är det viktigt att de får det. Har de beställt en taxi ska de få en taxi. Om paret vill veta en bra restaurang som ligger i närheten är det bra för hotellet att veta att det finns någon och man kan även beställa upp frukost till rummet. 
 
E) Singel= Om man kommer som singel kanske man vill veta om hotellet har något bra förslag på någon sevärdighet. Om man är singel kanske man vill gå och shoppa också och om man är ny och inte vet vart man ska gå någonstans är det viktigt att hotellet vet vart man ska gå. Om man är studerade och singel kan man önska guidning och kanske vill ha en person som berättar vad man kan göra eller berätta fakta om hotellet. På kvällen kan man fråga om någon bra film. 
 
F) Pensionär= För att pensionärer ska få så bra service som möjligt är det viktigt att man har en hiss till rummen, vilket det ofta finns på alla hotell. Som personal på hotellet är det viktigt att man lever upp till derars förväntningar. Om det är någon som har rullstol/rullator så måste man ha gjort så att rummet är anpassat för att den ska få plats. Annars kan det bli för trångt och då kan det bli så att gästen känner att hotellet är litet och att man inte har fått den servicen man har begärt. De kan vara på bröllopsresa, att de firar 50år som gifta, t.ex så man kanske har lagt upp champange och något annat bra på rummet. 
 
 

12/10 2012 Telefonhatering

Kategori: Allmänt

Hejsan!
Idag har vi ägnat oss åt att prata mycket om telefonhantering när det gäller i receptionen. Jag har lärt mig mycket idag och hur man ska hantera att prata i telefon när man bemöter gäster i telefon. Det är väldigt viktigt att veta hur man ska göra när man väl sätts i ljuset. Man måste veta att hur man ska tala med gästen och hur man ska använda sin röst för att låta trevlig. 
Man ska absolut låta väldigt trevlig och verkligen vilja att gästen ska besöka vårt hotell. Men man ska inte låta för överdrivet. Det är viktigt och veta hur och vad man ska göra när man väl sitter där i telefonen. Lärorik lektion! 
 
 
 

Hotellbokningar 12/10 2012

Kategori: Allmänt

Gäst

Företag

Antal pers.

Pris

Avresa

Notering

Senaste besök

Typ av rum

Peter & Gunnar Bengtsson

B & B

2

2980 kr

21/ 3

VIP mini

 

TW

Olof Lundell

Tetra park

1

1290 kr

21/ 3

VIP High

11/ 3

Svit

Malin Nilsson, Göran Rubdelius

IKEA

2

2780 kr

21/ 3

 

 

TW

Li Sun, Kin Waugn

Sony Ericsson

2

2780 kr

22/ 3

 

 

TW

Cathy & Sonny Summut

Privat

2

1590 kr

23/ 3

Late

 

TW

Lasse Hansen

Cimber air

1

1290 kr

21/ 3

Arr 13,00

 

S

Christina Holmgren

Cimber air

1

1290 kr

21/ 3

Arr 13,00

 

S

Preben Madsen

Cimber air

1

1290 kr

21/3

Arr 13,00

 

S

Stina Mattsson

Cimber air

1

1290 kr

21/ 3

Arr 13,00 

 

S

Jan Karlsson, Sven Mandelson

Telia

2

 2580 kr

21/ 3

 

7/ 1

TW

Peter & Ines Lundgren

Lagren & Co

2

1590 kr

21/ 3

 

 

TW

Maria McDaniel

Tetra park

1

1290 kr

21/ 3

 

 

D

Cim & Larry Walters

Ticket

2

1990

22/ 3

Culturepack/ Voucher

 

TW

Christer Sandström

Sandströms Trä

1

1490 kr

21/ 3

Downallergy

 

S

Lars Östergren

Österblick AB

1

1090 kr

30/ 3

Silent room

 

TW

Klara Hellkvist

Offect

1, 1/2

1490 kr

21/ 3

Small dog

5/ 3

S

Percy Nilsson

PNB

1

1390 kr

22/ 3

 

 

S

Sandy Cohen

McDonalds

1

1490 kr

23/ 3

 

4/ 2

D

Kicki Wellind

Kiwork

1

1490 kr

21/ 3

 

5/ 3

S

Petra Eckl

Salong Petra

1

1490 kr

21/ 4

 

 

D

Karina Svensson

Skanska

1

490 kr

22/ 3

 

 

S

Kristina Helgstrand

luftfartsverket

1

1390 kr

22/ 3

 

 

D

Lotta Hjern

Atkins

1

1490 kr

22/ 3

 

 

D

Jan Carlson

Telia

1

1290 kr

21/ 3

Dubbelbokad person, Vid ankomst konf.lokal.

 

Konf. lokal

 

Peter och Gunnar Bengtsson – Vi la dom tillsammans bara för att de är bokade tillsammans och de har VIP mini, samt att vi valde ett lite finare rum än vanligt.

Olof Lundell – Eftersom han är hög VIP-klassificerad så valde vi att sätta honom i en svit för att inte förlora honom som kund.

Malin Nilsson & Göran Rubdelius – vi valde att sätta de i ett Twinroom eftersom båda är från IKEA. 

Li Sun & Kin Wang – eftersom båda var från samma företag och de har samma ankomst datum så valde vi att sätta de tillsammans.

Cathy & Sonny Summut- eftersom de är i privat sällskap och därför satte vi de i ett Twinroom.

Lasse Hansen: ***

Christina Holmgren: ***

Preben Madsen: ***

Stina Mattson:***

 *** alla kommer från Cimber air. Och vi valde att sätta alla i singel rum för att de vill ha lugn och ro. 

Jan Karlsson & Sven Mandersson – de är från samma företag och därför delar de på ett Twin rum.

Peter & Ines Lundgren – de är i sällskap och därför delar de rum.

Maria Mc Daniel – hon fick ett dubbel rum för att få mer bekvämlighet.

Cim & Larry Walters – de fick ett Twin rum för att slippa dela säng med tanke på att de båda är killar.

Christer Sandström – han fick ett singel rum eftersom han har allergi problem. (dun allergi)

Lars Östergren – han har också ett Twin rum för att han ska stanna en längre tid + att han ville ha en tyst miljö.

Klara Hellqvist – singel rum eftersom hon har med sig en hund. (allergier kan påverka)

Percy Nilsson – ett singel rum eftersom han är ensam och ska bara stanna i två dygn.

Sandy Cohen – han har ett dubbel rum och han ska stanna i tre dagar och behöver bra miljö och bra bekvämlighet.

Kicki Wellind – singel rum för att hon ska stanna en natt.

Petra Eckl– dubbelrum och hon ska stanna en hel månad, vilket är bra för att hon ska känna sig bekväm. Vi kommer även kanske kunna bjuda på något litet extra.

Karina Svensson – singel rum och ska stanna endast två nätter.

Kristina Helgstrand – dubbel rum eftersom det kan vara avkopplande med tanke på hennes yrke.

Lotta Hjern – dubbel rum, bekvämlighet.

Dubbelbokning – Jan Carlson från Telia. Och skulle han dyka upp ändå så har vi ordnat iordning ett konferenslokal till honom med säng och toalett.

Av: Agnes Szabo & Lisa Rapp 

Reception - Säkerhet

Kategori: Allmänt

Frågor från torsdag 11/10
 
- Vilka scenarier kan inträffa på ett hotell? Hur kan man förbereda sig inför detta?
- Vad har du lärt dig för nytt?
 
Det finns väldigt många olika scenarier som kan inträffa på ett hotell men det vanligaste kan nog vara att gästen är onöjd med något på sitt rum eller om man inte har gett tillräckligt bra service. Man vill ge hur bra service som helst och man vill att varje person som bor på ett hotell ska gå därifrån och känna att man vill komma tillbaka för jag tycker att det är ett bra hotell. 
Hur kan man förbereda sig inför detta då? Man måste ju veta hur man ska agera när en besviken/arg gäst kommer. Hur ska man tala med personen, ska man ta personen åt sidan o.s.v. 
Om man inte vet hur man ska agera mot en missnöjd gäst är det viktigt att be om hjälp. Man måste kunna kommunicera med andra anställda och försöka ge gästen tillbaka det den inte var nöjd med. Man måste kunna vända gästens beteende med och ge fria nätter, en gratis lunch eller kanske en tre rätters middag på hotellet. Vad vet jag? Om gästen är missnöjd, försök och vända på det! Om det inte går, så vad ska man göra? Man kan inte tvinga gästen att hon/han måste komma tillbaka. Vi på hotellet vet i alla fall att vi gjorde så gott vi kunde. 
Jag har lärt mig massa nytt. Ett exempel är just det här med hur man ska göra när gästen är missnöjd och istället för att stoppa upp en hel kö som väntar på att checka ut så kan man ta den missnöjda gästen till sidan och så vidare. 
 

Besök på Sunlight hotell

Kategori: Allmänt

Hejsan!
 
I tisdags fick vi i uppgift att gå till ett hotell i en grupp om tre. Det blev jag, Filippa och Kanticha. Varje grupp fick ett hotell var i Nyköping. Vi fick Sunlight hotell. Uppgiften var att gå dit och ställa ett par frågor som vi fått av Johanna, vår lärare, och sedan be den personen vi skulle intervjua, svara så gott den kunde. Vi gick till Sunlight och jag tror det tog fem minuter och sen var vi påväg till skolan igen. 
Han vi träffade, Dino, han var receptionisansvarig. Och vi visste när vi kom dit att de skulle ha ett möte klockan två men vi hade 45 minuter på oss men han var otroligt stressad och verkade vilja bli av med intervjun så fort som möjligt. 
Man såg på honom att han var stressig men han var ganska trevlig ändå på något sätt. Visst, om man har ett möte klockan två och det är mycket folk så kan det bli stressigt men eftersom vår lärare Johanna hade ringt och sagt att det skulle komma elever för att göra en intervju, kanske man kunde ha gjort lite bättre ifrån sig och ge oss lite bättre svar än vad han gav. Vi fick väldigt korta svar och han verkade vilja bli av med frågorna så fort som möjligt helt enkelt. 
Någon bra erfarenhet av det här vet jag inte om jag fick. Allt gick så fruktansvärt fort och man kan knappt komma dit förrän vi skulle gå igen. 
 
 

8/1 2012 - Organisation och Yrkesroller

Kategori: Allmänt

 
 

- Hotelldirektör är personen som är VD för hotellet. Han har ansvar för driften på hotellet och även lite ansvarig för det ekonomiska.

- Ekonomichefen har ansvar för ekonomin och  hand om personalens lön. De sammarbetar med fackföreningar och branschorganisationen.

- Marknadschef/försäljningschef är ansvarig för marknadsföringen på hotellet. Det sammarbetar med ortens turistföretag.

- Hotellchef han är ansvarig för reception, konferens och våningsservice. Han ansvarar även för alla avdelningar tex bokning, försäljning, planering och organisation av arrangemang.

- Reception möter gästen allra först. Det är viktigt med ögonkontakt, varmt leende, några välkommande ord och det är viktigt för receptionen att få veta all information. Det gäller att ha mycket erfarenhet och positiv inställning till service yrket. Man kallar receptionen för ” spindel i nätet”.

- Receptionchef är personen som är arbetsledare för receptionen och har ansvar för schemaläggningen. Och om det är några nya personer som vill söka jobb så är det till receptionchefen de går till.

- Receptionist checkar in gäster, svarar på frågar och information om hotellet. De hjälper även till med taxi beställning, ombokning av biljetter, sköter telefonen, tar emot rumsbokningar, checkar ut och tar betalt.

- Bokningen tar hand om rums bokningarna och när du bokar så är det viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om gästen. Frågor man ska ställa ”Namn, när du kommer, när du åker, önskemål”.  Alltid uppfylla gästen önskemål.

- Nattportier har hand om sena gäster som checkar in samma med om tidiga gäster checkar ut.
Förbereder frukost för tidiga gäster och kollar så att alla rum är låsta ”nattrunda”.

- Piccolo håller snyggt och rent i entrén och lobbyn, hjälper  gästerna med bagage, parkerar gästernas bilar.

- Konferenschef ansvarar för planering och bokning av eventuella konferenser.

- Konferensvärd/värdinna bokar och planerar för konferenser, möblering av konferenslokal och dukar i lokalen.

- Hotellhusfru hon är chef över våningsservicen och köper in städmaterial.

- Restauranghusfru köper in blommor, dekorationer , arbetsledare för lokalstädningen.

- Frukostvärdinna hon lägger upp och ställer fram frukost och maten, brygger kaffe, rena bord från disk, fyller på buffen, går upp med brickor till rummen om någon gäst har beställt.

-Vaktmästare fixar trasiga saker, sköter värmen på hotellet, fixar vattnet,  tömmer soppor.

- Restaurangchef ansvarar för köket, restaurangen, frukosten, disken och baren. 

Organisation - Hotellen i Nyköping

Kategori: Allmänt

Organisation

Hotell i Nyköping

Scandic

Antal rum: 98st

Kedja: Scandic

Stjärnor: 4st

Clarion

Antal rum: 87st

Kedja: Choice Hotels

Stjärnor: 4st

Connect:

Antal rum: 145st

Kedja: Connect Hotels

Stjärnor: 3st

Blommenhof:

Antal rum: 56st

Kedja: Best Western

Stjärnor: 4st

Ibis

Antal rum: 96st

Kedja: Ibis

Stjärnor: 3 st

Sunlight

Antal rum: 154st

Kedja: Sweden Hotels

Stjärnor: 3st

Fourty Towers

Antal rum: 20st

Kedja: -

Stjärnor: 3st

Lanterna

Antal rum: 13 st

Kedja: Sweden Hotels

Stjärnor: 3st 

 

 

8/1 2012 - Service/rollspel

Kategori: Allmänt

Fundera på ditt rollspel idag. Vad ville du förmedla? Och hur skulle du agerat, om det hade varit på riktigt? 
 

Idag gjorde Agnes och jag ett rollspel tillsammans. Agnes fick vara receptionist och jag fick vara gästen. När man väl känner varandra så pass väl som Agnes och jag gör, så kanske det är lite svårt att göra det så på riktigt som möjligt. Men vi gjorde så bra som vi kunde. 
 
Det vi ville förmedla är att det finns två olika sidor som receptionist, både en bra sida och en dålig sida. Och Agnes och jag förmedlade den dåliga sidan av en receptionist. Det var att jag som gäst, fick fel nyckel till mitt rum. Gick ner till receptionen och bytte. Fick nyckeln till det rummet som jag egentligen skulle ha. Fick den rätta nyckeln av receptionisten och gick upp till det rätta rummet. Kommer upp och kliver in i rummet, kollar runt, och går in i badrummet. Där det ligger hår i handfatet, duschen, använda handdukar osv. Det enda jag som gäst kan göra är att gå ner till receptionen och klaga på att det inte är städat. När jag väl är nere i receptionen så möts jag av en väldigt dålig service av receptionisten. Receptionisten ringer till chefen av städningen och frågar varför det inte är städat. När receptionisten väl börjar prata om hur det hade vart i helgen till den andra personen i luren. Det funkar inte. Jag försökte klaga på att det inte håller och som receptionist håller det inte. Det är riktigt dålig service. Jag stod där och försökte bli klar med mina problem och jag kunde ha klagat lite mer och se till att receptionisten skulle ge de jag skulle ha. 
 
Om det hade varit på riktigt så skulle jag bli riktigt förbannad. Jag skulle inte tillåta det överhuvudtaget. När man jobbar inom service så har man gjort ett val. Man ska vara trevlig, glad, positivt och försöka se så pass bra service som det bara går. Klart att man blir förbannad när man inte får den servicen som man ska få. 
 
 

8/1 2012 - Service

Kategori: Allmänt

Vad är bra/dålig service för mig? 
- Bra service för mig är att man ska leva upp till gästens förväntningar. Man ska vara positiv och trevlig. När gästen kommer in i entrén så ska man som receptionist ha fokus på den gästen. Man ska inte stå och göra något helt annat utan man ska ha bra ögonkontakt och man ska se glad ut. Det är viktigt för gästen att känna sig sedd och att gästen känner sig viktig. När det gäller dålig service så vill man kanske inte komma tillbaka till det hotellet man nyss bott på, för att det just kanske har varit en dålig receptionist och då är det den personen som har gjort så att en gäst inte vill komma tillbaka. Då har man förlorat på det. Det gäller att visa för gästerna att man vill hjälpa dem så mycket som möjligt. 
 
Vad är dina starkaste sidor när det gäller att ge service?
- Jag som person är väldigt glad och vill hjälpa till så mycket som möjligt. När en lärare kommer in i klassrummet vill jag visa att jag lyssnar och att jag vet vad vi ska göra, istället för att sitta och prata med en kompis. Jag är inte den personen. Jag vill lyssna på vad det är för problem en gäst har t.ex. 
Jag som säkert många andra gör är att de går in i en roll. Man fokuserar bara på gästen och man tar undan sina privata problem. De starkaste sidorna som jag själv kan ändra på är just mitt beteende. Jag kan inte stå och hålla på med mobilen när jag ska servera mina gäster. Jag kan inte bara stå rakt uppochner och bara vänta på att någon ska komma och fråga. Det är viktigt att jag ser glad ut och att jag vill se bra service. Ha ögonkontakt med alla, se glad ut, våga hjälpa andra. Ha ett samtal med någon av gästerna. Visa att man bryr sig. Det är nog jättebra på, skulle jag tro. 
 
Vad har du lärt dig för nytt?
- Jag vet inte riktigt om jag har lärt mig något speciellt nytt på så sätt utan jag har nog fått lite mer kött på benen. Hur man ska vara som receptionist, hur man ska behandla gästen som bäst. "Sanningens ögonblick" är två ord som är viktiga. Dem två orden kommer jag hålla hårt om. 
 
 

Välkommen!

Kategori: Allmänt

Hejsan och välkommen till min hotellblogg! 
Här kommer jag att skriva allt som händer under vår kurs "Reception" och vad vi gör på lektionen, om vi gör några studiebesök osv. 
 
Välkommen! 

Välkommen till min nya blogg!

Kategori: Allmänt

Mitt första inlägg.